Egészséges életmód Fitt életmód A szacharidhullámok hatásai

Nem eszik édességeket, kerüli az alkoholt, egészségesen táplálkozik és még így sem megy lejjebb a mérleg mutatója? Úgy érzi, hogy már a víztől is hízik? Ekkor megtudja, hogy állítólag a szacharidhullámokkal két hónap alatt minden gond nélkül akár tíz kilótól is megszabadulhat. Ki tudna ennek ellenállni?

„A szacharidhullámok különféle változata létezik. Elsődlegesen az élsportolóknak volt szánva, mint egy specifikus stratégia az izomenergia növelésére a sportteljesítmények előtt, vagy az izomtömeg építésére,“ mondja Zuzana Pavelková Šafářová, az élsportolók táplálkozási tanácsadója, aki többek között a világelső tenisz négyes Katka Siniaková tanácsadója is.


Hogyan hatnak a szacharidhullámok?

Elsőként mondjuk el, mik azok a szacharidok és mi a szerepük az emberi szervezetben. Energetikai szempontból a szacharidok, vagyis a szénhidrátok, magyarul a cukrok lehetnek felhasználhatóak és nem felhasználhatóak.

Az energetikailag felhasználható szacharidok közé tartoznak a :

  • monoszacharidok – glükóz, fruktóz, galaktóz
  • diszacharidok – sacharóz, maltóz, laktóz
  • poliszacharidok – keményítő, glikogén, inulin és a celulóz.

Az energetikailag nem felhasználható szacharidok közé tartoznak a rostanyagok.

Táplálékunknak 50 – 60 %-ban szacharidokból kellene állnia, mivel a szervezet számára energiaforrást jelentenek, raktározó és építő funkciójuk van. Hol találhatóak a szacharidok? Leegyszerűsítve úgy is mondhatjuk, hogy minden növényi eredetű élelmiszerben benne vannak.

A szacharidhullámok alapelve az, hogy a meghatározott intervallumokban felvett szacharidok mennyisége változó és váltják egymást az olyan napok, amikor minimális szacharidmennyiséget fogyasztunk az olyan időszakkal, amikor nagy szacharidmennyiséget fogyasztunk. Ennek következtében nem jön létre az adaptáló reakció, mely azt okozná, hogy a szervezet a szacharidokat zsír formájában elraktározná,  főként a hastájékon az egészségtelen viscerális zsír formájában.

A szervezet abban az időszakban, amikor a minimális szacharidmennyiséget fogyasztjuk, energiaforrásként az elraktározott zsírt használja fel és így a zsírréteg csökken.. „Az élsportolók ehhez a szigorú diétához alakítják az edzési terhelést, mely nélkül a diéta értelmetlen volna. A minimalizált fogyasztás időszakában zajlik a kemény erősítő edzés, a sok szacharidfogyasztás időszakában csökken a terhelés és előtérbe kerül az aerob aktivitás,“ magyarázza Šafářová.

 

A szacharidhullámoknak akkor van értelme, ha egészséges és sportol


Terhelik a veséket és a pszichikát

Amennyiben szeretné kipróbálni a szachardihullámokat, fontos kiszámolni azt, hogy mennyi az a szacharidmennyiség, melyet testsúlya függvényében el kellene fogyasztania. Például az első napon csak 50 g szacharidot eszik, a második napon 100-at, azután 150 grammot és a hetedik napon éri el a felvett szacharidmennyiséget 350 g-mal. Eleinte számítson idegességgel, a teljesítmény csökkenésével, depresszióval. Gondoljon arra is, hogy az ételeket vízben vagy gőzben fogja elkészíteni. Sok húst, fehérjét, halat, túrót, vagyis fehérjét fog enni, ami leterheli a májat és a veséket. A tornászást is a fázisokhoz kell igazítani és attól függően, hogy melyik fázisban van, alkalmazzon aerob, vagy anaerob tréninget.  


A szacharidhullámok redukciós diétaként alkalmasabbak a sportolóknak. „Aki nem sportol, azoknak inkább nem ajánlanám, de a cukorbetegeknek sem és azoknak sem, akik nagy pszichikai nyomás alatt vannak,“ figyelmeztet Zuzana Pavelková Šafářová. A nők általában rosszabbul viselik, ha szervezetük nem jut elég szacharidhoz és lecsökken a vércukor szintjük és a jelentős idegesség mellett megjelenhet a kéz reszketése, szédülés és ájulás is. ráadásul óriási étvágyuk lehet az édesre, amit gyakran nagy mennyiségű fehérje fogyasztásával oldanak meg, ami terheli a májat és a veséket. „Amennyiben rendszeresen sportol, az anyagcseréje másképpen működik, mint azoknál akik nem sportolnak, ezért  nagy a valószínűsége, hogy a szacharidhullámokat lelki szempontból is jobban fogja viselni. Ezt a diétát azonban csak korlátozott ideig tartsa, sohasem hosszú távon,“ tanácsolja a szakértő.


Fontolja meg a szacharidhullámok alkalmazását akkor, ha:

  • anyagcsere zavarai vannak, mint pl. diabetes,
  • nehezen tud elaludni,
  • hangulatváltozásai vannak,
  • endometriózisban szenved,
  • neurológiai betegségben szenved,
  • daganatos betegsége van.


Forrás: www.zuzanasafarova.cz

Publikálva: 12 hónapja
Oldal nyomtatása
Cikk megosztása

Cikkek

Hoppá! Az Ön által beállított szűrők nem hoztak találatot. Kérjük, módosítsa a keresési feltételeket!
90 perc

Szeretettel tálalva

Hoppá! Az Ön által beállított szűrők nem hoztak találatot. Kérjük, módosítsa a keresési feltételeket!